Wederkerigheid

Deel 1: Wederkerigheid; de balans van geven en nemen

In mijn vorige blog gaf ik aan de zeven beïnvloedingsstrategieën van Cialdini te beschrijven. Het eerste principe waarmee ik start is: Wederkerigheid.

Hoe werkt wederkerigheid? 

Wederkerigheid is volgens Wikipedia de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift. Maar hoe werkt dat dan? 

Pas de techniek toe door je potentiële én bestaande klanten onverwachts een betekenisvol kado te geven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het delen van je vakkennis
  • handige tips geven
  • reageren op social media berichten
  • een gratis kado geven.

Verwacht hierbij geen tegenprestatie maar geef gewoon!

Want wie iets krijgt is namelijk sneller geneigd om iets terug te doen. Ik geef je een aantal voorbeelden.

Aan de slag met wederkerigheid

Bied je klant een kopje koffie of thee aan in de winkel. De klant krijgt hierdoor het gevoel om niet met lege handen je winkel te verlaten.

Of als je meer reacties op je social media berichten wilt, reageren dan eerst eens zelf (oprecht) op berichten van andere. Hetzelfde geldt als je meer online volgers wilt.

Een laatste voorbeeld is om iets extra’s te geven bij een bestelling. Zorg wel dat het kado persoonlijk is en aansluit bij je klant. Denk aan een bidon voor een fietsfanaat, een goede fles wijn voor een wijnliefhebber of een dagje wellness voor je klant die toe is aan ontspanning. Kortom verras je klant.

Pas deze techniek toe en de wederkerigheid doet zelf haar werk! In deel 2 van mijn blog beschrijf ik hoe je de strategie schaarste kunt toepassen. Lees je mee?

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.