Schaarste

Deel 2: Schaarste

Afgelopen maandag heb ik het live webinar van Cialdini gevolgd, erg interessant! Geïnspireerd hierdoor heb ik de tweede beïnvloedingsstrategie van Cialdini beschreven. Deze techniek gaat over: Schaarste.

Het creëren van schaarste is een effectieve beïnvloedingstechniek. Zodra klanten namelijk beseffen dat iets beperkt beschikbaar is, neemt het verlangen ernaar toe. Door de schaatste van je dienst of product te benadrukken, kan je inspelen op het gevoel van iets mislopen en de angst van het verlies. Maar hoe pas je deze techniek toe?

Ten eerste pas je de tactiek “beperkt aantal” toe. Een product of dienst lijkt waardevoller zodra er nog maar een paar van zijn. Denk aan:

  • op=op, laatste kans
  • nog maar twee plekken beschikbaar
  • laat zien hoeveel producten nog op voorraad zijn

Wat schaars is willen we namelijk graag hebben en wordt in onze beleving meer waard.

Ten tweede pas je de tactiek “tijdslimiet” toe, waardoor er tijdsdruk ontstaat om te beslissen. Denk bijvoorbeeld aan de tikkende klok op je website of geef aan dat de aanbieding alleen vandaag geldig is.

Extra tip! Heb jij een nieuwe dienst of product? Promoot het dan niet met het woord “nieuw” maar vervang dit door bijvoorbeeld ‘Mis dit niet.’ Hierdoor leg je namelijk de nadruk op wat een klant mist, waardoor je dus weer schaarste creëert.

Hoe pas jij de techniek schaarste toe? Ik ben benieuwd! Het volgende deel in deze reeks gaat over: Autoriteit.

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.