Susan Smit Marketingadvies blog

DEEL 4: Consistentie en commitment.

Consistentie en commitment staat voor het principe dat mensen zich graag consistent gedragen met wat ze eerder hebben gezegd of gedaan. Denk aan de uitdrukking “Als je A zegt, moet je ook B zeggen.”

We zijn namelijk eerder bereid om grote toezeggingen te doen als we daarvoor al eens een kleine toezegging hebben gedaan. Klanten stapsgewijs enthousiast maken voor je product of dienst begint vaak op je website.

Hoe pas je consistentie en commitment toe op je website?

Stimuleer je websitebezoeker om een eerste stap te zetten. Als jouw bezoeker eenmaal een eerste stap heeft gezet (commitment), door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief, dan zet diegene daarna makkelijker een volgende stap: een aankoop.

Een andere manier om je bezoeker een stap te laten zetten is het aanbieden van gratis tips. Je gebruikt hiervoor een button op je website. Vervolgens ziet de klant dat hij daarna een account moet aanmaken. Echter heeft de bezoeker de eerste commitment al gemaakt (door de klik op de button) en wil nu consistent blijven. De bezoekers maakt een account aan.

Je speelt dus goed in op deze techniek door met kleine stapjes naar een grote stap toe te werken. Want hoe vaker je bezoeker ‘ja’ zegt in een proces, hoe moeilijker het is om vervolgens ‘nee’ te zeggen. Mensen handelen nu eenmaal in overeenstemming met wat ze eerder hebben gezegd of gedaan.

Pas jij deze techniek al toe op je website?

Deel vijf in deze reeks strategieën gaat over sociale bewijskracht.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.