Susan Smit Marketingadvies

Deel 7: Eenheid

Eenheid (Unity) is het nieuwste beïnvloedingsprincipe dat Cialdini heeft toegevoegd aan zijn reeks van zes principes. En dit is ook het laatste deel van deze reeks technieken.

Eenheid lijkt op het principe sympathie. Het verschil is dat bij eenheid je de persoon niet sympathiek hoeft te vinden om invloed uit te oefenen. Het gaat bij dit principe namelijk om een gedeelde identiteit. Denk daarbij aan nationaliteit, interesses, achtergrond en familie.

Dit gevoel van gedeelde identiteit is binnen families het sterkst. Voor ons is familie erg belangrijk en daardoor zijn we geneigd meer voor ze te doen.

Hoe creëer je eenheid?

Ik geef je twee voorbeelden hoe je eenheid kunt toepassen.

Het eerste voorbeeld is om familietaal te gebruiken. Als je als ondernemer klanten adviseert, pas dan eens de volgende zin toe: “Dit is wat ik mijn broer / moeder / kinderen zou adviseren…” Het zorgt voor een gevoel van eenheid.

Het tweede voorbeeld is co-creatie creëren. Vraag je klanten niet om feedback maar om advies! Door het woord advies te gebruiken krijgt je klant het gevoel mee te mogen helpen aan je dienst of product i.p.v. alleen maar te mogen reageren.

Vraag jij om advies of feedback aan je klanten? Ik ben benieuwd hoe jij eenheid toepast als ondernemer!

Dit was het laatste deel van de reeks beïnvloedingsstrategieën van Cialdini. Kom je er zelf niet helemaal uit en wil je hulp om deze technieken toe te passen. Neem dan contact met mij, ik help je graag. 

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.