Susan Smit Marketingadvies

Aan de slag met content

Content is er in alle soorten en maten. Toch is er een indeling te maken van vier soorten basiscontent. Je kunt voor één vorm kiezen, maar een mix van deze vier is effectiever. Bovendien hangt het succes van je content ook af van de kwaliteit en moet aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.

De vier vormen van basiscontent:

  1. Servicegerichte content
  2. Informerende content
  3. Inspirerende content
  4. Amuserende content

 

1. Servicegerichte content

Met deze vorm van content bied je klanten hulp en verhoog je het serviceniveau van je onderneming. Denk daarbij aan tips geven over het gebruik van een product en laat de toepassing zien. Een mooi voorbeeld is Coolblue die elke week een aantal video’s maakt waarin het personeel uitleg geeft over deze producten. Stel een vraag-en-antwoord rubriek op met de meest gestelde vragen en plaats deze op je website.

2. Informerende content

Deze content draait om het geven van informeren en tegelijkertijd toon je de kennis en expertise uit je vakgebied. Laat bijvoorbeeld feiten & cijfers zien uit je vakgebied of licht de voordelen toe van jouw dienst of product. Weliswaar is informerende content rationeel en kan het daardoor soms saai zijn. Dit voorkom je door het toepassen van een infographic of het maken van een video. Ook is het goed om deze vorm te combineren met een andere vorm, zoals amuserende content.  

 

“Content marketing is the only marketing left.” – Seth Godin

3. Inspirerende content

Met deze content speel je in op het gevoel en de emotie van je doelgroep. Denk aan persoonlijke verhalen over je bedrijf of laat je medewerkers aan het woord. Maak de content persoonlijk want mensen lezen graag verhalen van anderen. Zij kunnen zich dan identificeren met je verhaal of herkennen je onderwerp wat ze uitdaagt om hun mening te geven.

4. Amuserende content

Vaak is het emotionele content waarbij je mensen vermaakt. Het is een goede manier om een connectie met je doelgroep aan te gaan en het draagt bij aan je naamsbekendheid. Deze content lokt namelijk een reactie uit waardoor klanten je content online delen. Kortom laat je doelgroep lachen of ontroeren.

Je kunt deze vier vormen als leidraad gebruiken. Bekijk welke content bij je doelgroep past en kies voor de juiste mix. Wil je hulp bij het samenstelling van de ideale mix voor jouw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag!

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.