Meer volgers op social media

Hoe krijg je meer volgers op social media?

“Susan, hoe krijg ik meer volgers op social media? Ik post bijna elke week een bericht maar ontvang weinig reacties en al helemaal geen volgers.” Deze vraag kreeg ik van de week van een klant. En het is niet de eerste keer dat ik deze vraag hoor.  

Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips & tricks om meer volgers op social media te krijgen.

Waarom volgers jou volgen 

Uit onderzoek van mediapsycholoog Mischa Coster blijkt dat social media gebruikers iemand volgen op basis van het profiel en de laatst geplaatste berichten met foto’s.

Gebruikers kijken dus eerst naar je profielfoto met tekst, gevolgd door de eerste foto’s die in beeld komen op je account. Zorg er dus voor dat je potentiële volgers je profiel kunnen matchen met jouw foto’s. Creëer een herkenbare stijl en laat je afbeeldingen kloppen met de teksten onder je bericht.

7 tips voor meer volgers 

Meer volgers krijgen hangt af van verschillende factoren zoals o.a. het juiste tijdstip,  soort bericht en de tijd die je zelf in social media investeert. Ga sowieso altijd voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Ik heb de beste 7 tips voor je op een rij gezet!

1. Volgen doet volgen. Wacht niet totdat jij wordt gevolgd maar ga zelf actief op zoek naar relevante accounts uit bijvoorbeeld je branche. Ook kun je bij ‘concurrenten’ kijken wie zij volgen om te zien of er interessante accounts voor jou tussen zitten om te gaan volgen.

2. Kies niche. Als je snel wilt groeien op social media, richt je dan op een niche doelgroep. Ga niet lukraak iedereen volgen, maar richt je pijlen op de juiste doelgroep. Je verkleint hierdoor je doelgroep maar het aantal betrokken volgers is groter.

3. Persoonlijk zijn. Uit onderzoek blijkt dat posts met gezichten 35% meer likes ontvangen dan afbeelding zonder gezichten. Als ondernemer ben jij de persoon achter je bedrijf. Post daarom ook afbeeldingen van jezelf. Denk daarbij aan grote gebeurtenissen in je leven zoals een nieuwe kantoor, een zwangerschapsaankondiging of het zoveel jarig bestaan van je onderneming.

4. Interactie. Social media gaat om interactie, het heet tenslotte ook niet voor niks social media. Stel af en toe een vraag in je post en reageer oprecht op berichten van je volgers of andere accounts. Kortom: praat online met je doelgroep.

5. Social media iconen. Laat je potentiële klanten weten op welke social media accounts jij actief bent. Plaats deze social media iconen, met de juiste link, op je website. Vergeet ook niet om deze iconen in je e-mail handtekening te zetten.

6. Adverteren. Met een klein marketingbudget kun je prima een hoog bereik krijgen op social media. Let wel bij het maken van je advertentie erop dat deze niet eruit ziet als een advertentie, maar als een gewone afbeelding.

7. Hashtags. Met hashtags maak je jezelf vindbaar. Plaats daarom op Instagram maximaal 30 hashtags onderaan je bericht. Je vergroot hiermee je bereik. Naast het volgen van accounts op Instagram kun je namelijk ook hashtags volgen. Zoek wel relevante hashtags die aansluiten bij jouw post. 

Wanneer posten?

Elke doelgroep gedraagt zich anders dus wat voor de één werkt kan voor jou totaal niet werken. Ga vooral zelf testen wat de juiste dagen en tijden zijn om te posten. Wat wel voor de meesten geldt, is dat een bericht het meest actief is in de eerste drie uur nadat hij gepost is. En dat bijna de helft van alle reacties worden gegeven in het eerste uur nadat de post is geplaatst. Zorg dus dat je na het posten van je bericht actief op social media bent.

Extra bonus tip!

Koop GEEN volgers! Deze accounts reageren toch niet op je berichten en de bedoeling van social media is interactie hebben. Bovendien zegt het aantal volgers niet heel veel, het aantal reacties wel. Uiteindelijk wil je dat social media je naamsbekendheid oplevert. Dit zorgt voor klanten, klanten leveren omzet en omzet geeft groei!

Mocht je geen tijd en zin hebben om uren met social media bezig te zijn, neem dan contact met mij op, dan help ik je graag!

Laat een reactie achter





Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.